Puhelin:

Vanha talli:
Tolkinkyläntie 33, 01690 Vantaa

Kausitunnit

Kausitunti on vakituinen ratsastustunti viikoittain, jolloin saat edullisimman hinnan ja säännölliset harjoituskerrat. Ratsastuskaudet jakaantuvat kevät- ja syyskauteen ja ratsastuskertoja kauteen mahtuu 18-23 riippuen tuntipäiville osuvista pyhä- ja kisapäivistä. Ratsastusryhmiä löytyy tasoilta jatko- He A ja opetus tapahtuu 5 tai 8 hlö ryhmissä.

Alla on selitetty tarkemmin tuntien tasomääritykset ja miten ne näkyvät Hopotissa. Tallimme on Suomen ratsastajainliiton jäsentalli ja sen myötä vakituisena ratsastajana sinulla tulisi olla jonkun ratsastusseuran jäsenyys (esim. Tolkinkylän Ratsastajat Ry) tai Green Card. Hevosten hyvinvoinnin vuoksi on painoraja  koulutunneilla 80kg ja estetunneilla 75kg. Tunneille osallistuvalla tulisi olla myös riittävä kehonhallinta ja lihaskunto niin, että jaksat koko ratsastusajan. Ratsastuksen ohella kannattaa harjoitella muitakin lajeja.

Tolkinkylän Ratsastuskoulun tasoryhmät

Ryhmien tasomääritelmät perustuvat SRL:n ratsastusmerkkien tasoihin ja Harrasteratsastajan portaisiin, sekä Hopoti-järjestelmän tasomäärityksiin. Ratsastajat voivat itse lisätä tasonsa omaan Hopoti-profiiliinsa ratsastusryhmän tason mukaan.

Hopotissa tasot ovat karkeat ja varsinkin perustaso on aika laaja käsite. Ryhmiä on lisäksi jaettu eri painotuksilla ja ikäryhmillä. Myös ryhmän tavoitteellisuus määrittää tasoa ja tunnin ohjelmaa. Ryhmän tason perässä käytettävät + ja – merkit kertovat tasoeroista, ollaanko lähempänä alempaa vai ylempää tasoa.

Tarkistamme ryhmien taitotasoja, sekä yksittäisten ratsastajien taitojen kehitystä aina kauden vaihtuessa. Ohjaamme sinut tarvittaessa sopivampaan ryhmään. Aina ratsastaja ei osaa hahmottaa omaa edistymistään/tasoaan. Tässä asiassa kannattaa luottaa opettajan sanaan. Opettaja huomioi yksittäisen ratsastajan lisäksi ryhmädynamiikkaa ja hevosten hyvinvointia. Perustaitojen harjoittelua tulisi olla riittävästi ennen seuraavalle tasolle siirtymistä, eikä ryhmänimitykset aina muutu.

Ryhmien tasomääritykset

Jatkotaso: Jatkotaso tähtää Perustason taitoihin

• Kaikki askellajit tutuksi
  • Yleisimmät ratsastusradantiet tutuksi
  • Puomit ja kavaletit
  • Hevostaidot paremmiksi

Perustaso: Perusmerkin suorittaneet ja C-merkin taidot (perus + ja ++)

• ratsastan kaikissa askellajeissa
  • hallitsen yleisimmät ratsastusradan tiet
  • osaan laittaa hevosen kuntoon

Edistyneet: B ja B+ merkin taidot

• tunnen termistön
  • hallitsen pohkeenväistöt ravissa
  • hallitsen laukkavoltin

Kokeneet: A ja A+ merkin taidot

• pystyn ratsastamaan erityyppisillä hevosilla
  • hallitsen avo- ja sulkutaivutuksen
  • hallitsen vastalaukan

Painotukset ryhmien ohjelmassa

Yleisryhmä: 4 estetuntia kauden aikana ja 2 puomi/kavalettituntia.

Koulupainotteinen: Puomi- ja estetunnit erikseen sovittaessa toiveiden mukaan.

Estepainotteinen: 6 estetuntia kauden aikana ja useita puomi/ kavaletti tunteja.

Kouluratsastus-ryhmä: Vain kouluratsastusta.

Esteryhmä: Vain puomi-kavaletti – ja estetunteja.

Valmennusryhmä: Tavoitteellinen, ratsukkokohtainen (kilpa)ratsastusryhmä, lajivalmennus

Lisäksi harjoituskilpailuissa kilpailemisesta kiinnostuneet ratsastajat (tasolla C-merkki tai ylemmät) pyritään ohjaamaan samoihin ryhmiin.

Ikäryhmät

Ratsastus sopii harrastuksena kaikenikäisille ihmisille. Saman ikäisessä seurassa opetusta on yleensä helpompi seurata ja ratsastajien toiveet ja toimiminen on samankaltaista.

Ikä nimitykset ryhmissä: Lapset alle 12v, Juniorit yli 12v, Nuoret yli 16v ja Aikuiset yli 20v.

Vanhempien rooli harrastuksessa: Ratsastus on laji, mikä ei edellytä kilpailuihin osallistumista, eikä vanhempien pakollista mukana oloa. Vanhempien on kuitenkin hyvä tutustua lajiin harrastuksena ja kilpaurheiluna, jotta voi huolehtia varauksista, varusteista ja vakuutuksista (SRL:n jäsenmaksu). Vanhempien tehtävä on tukea ja kannustaa lapsen harrastusta, tutustua hevosmaailmaan ja osallistua halutessaan ratsastusseura toimintaan.

Muuta huomioitavaa

Varatessasi kauden varausmaksulla, sitoudut ratsastamaan koko kauden. Maksunpalautuksen saa ainoastaan sairastodistuksella yli 4 kerran poissaoloista neljännen kerran ylittävältä osalta.

Ratsastusryhmissä voi tuntien korvauspaikka tilanteen vaatiessa olla yksi ylimääräinen ratsastaja.

Hopotissa tuntiajat on ilmoitettu ratsastusajan mukaisesti, mikäli esittelytekstissä ei lue muuta. Hevonen hoidetaan ennen ja jälkeen tunnin, mikäli hevonen ei ole toisella ratsastajalla.

Kevätkausi tulee myyntiin lokakuussa ja syyskausi toukokuussa.

Voit aloittaa ryhmissä myös kesken kauden, silloin ole yhteydessä sähköpostitse!

Tarkemmat kausikohtaiset hinnat ja tiedot löydät kausi- infosta uutiset sivulta.

TERVETULOA TUNNILLE!

Hopoti